Skip to content

دیسک کمر (بخش 2)

مراقبت‌های بدون عمل جراحی


اگر پزشک برای شما دارو و حرکات اصلاحی تجویز کرد، حتما داروها را به موقع و سر وقت میل کنید و آنها را با تشخیص خود، کم یا زیاد نکنید. استراحت دادن کامل اما کوتاه مدت (حداکثر 48 تا 72 ساعت) به کمر و ستون فقرات می تواند به کاهش درد کمک کند. بی حرکتی بیش از این زمان می‌تواند  منجر به ضعیف شدن بیشتر عضلات و تشدید علائم شود.


یکی از راه حل های مناسب، انجام مستمر حرکات اصلاحی است. این حرکات، به دو دسته ورزش‌های کششی (ویلیامز) و ورزش‌های قدرتی (مکنزی). تقسیم می شود که با تجویز پزشک انجام می‌شود. برای اطلاع از نحوه انجام این حرکات، ویدیوی زیر را مشاهده فرمایید.



مراقبت های پس از عمل جراحی


در این نوع جراحی، یا بخش آسیب‌دیده، حذف می‌شود یا دیسک آسیب‌دیده با نوع مشابه مصنوعی آن جایگزین می شود. و در برخی از موارد نیز دیسک به‌طور کامل برداشته شده و مهره‌ها به هم متصل می شوند. معمولاً دردهای تیرکشنده و ارجاعی پس از عمل به خوبی بهبود پیدا می‌کند ولی ممکن است تا مدتی درد در ناحیه‌ی جراحی وجود داشته باشد. برای بالا بردن موفقیت درمان جراحی، انجام هر چه بهتر و دقیق‌تر حرکات اصلاحی و ورزشی به صورت مداوم توصیه می‌گردد. این حرکات، معمولاً از 1.5 تا 3 ماه پس از عمل و به دستور پزشک تجویز خواهد شد.