Skip to content

سندروم تونل کارپال

معرفی


عصب مدیان به همراه چند تاندون خم‌کننده‌ی انگشتان، هنگام عبور از ساعد به دست، از تونل کارپال در مچ رد می‌شوند. هر عاملی که باعث تنگی تونل و فشار روی عصب شود، موجب این بیماری می‌شود.



علائم و علت‌ها


* از علائم این بیماری که در زنان، 5برابر بیشتر از مردان است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:


* گزگز و بی‌حسی


* سوزش و درد تیرکشنده به انگشتان و گاهی بازو


* ناتوانی انگشتان و دست در گرفتن قاشق، مسواک و حتی لباس پوشیدن


* برخی از مواقع آب شدن عضلات کف دست (که معمولاً شیوع آن در میانسالی است)


شست‌وشو، کار با ماوس و کیبورد و به صورت کلی فشار مداوم به مچ در حالت خمیده، از جمله علل فیزیکی این بیماری است. شکستگی‌های قبلی، بارداری و قرص ضدبارداری، الکلیسم و سیگار، کم‌کاری تیروئید، دیابت، روماتیسم، نارسایی کلیوی و چاقی نیز از علل زمینه‌ای این بیماری هستند.


پزشک به کمک شرح حال، نوار عصب عضله و معاینه بیمار، این بیماری رو تشخیص میده!



پیشگیری و تشخیص


برای پیشگیری از بیماری، به این موارد توجه کنید:


* درمان بیماری‌های زمینه‌ای عنوان شده


* عدم انجام کارهای سنگین و طولانی مانند: شست‌وشوی زیاد ظرف و لباس با دست، بلندکردن و نگه داشتن اجسامِ سنگین، کار طولانی با ماوس و کیبورد، و تماس طولانی‌مدت دست با آب سرد


* انجام ورزش‌های کششی مچ حین انجام کار، در فواصل 1 ساعته


* دست کشیدن از کار، هنگام درد یا بی‌حسیِ دست


* عدم تماس دست با وسایل مرتعش مثل هیلتی، چرخ گوشت، آبمیوه‌گیری و ...


* خرید و استفاده از وسایل بدن‌سازگار (ارگونومیک) مثل زیرموسی پددار، کیبورد و ماوس ارگونومیک



درمان غیرجراحی


در موارد خفیف، انجام نکات پیشگیری، بستن مچبند آتلدار به مدت چند هفته و مصرف داروهای ضدالتهاب سبک، طبق دستور پزشک، کافی است.


اگر درد کاهش نیابد، مصرف داروهای قوی‌تر و یا تزریق در مچ دست نیز به درمان‌های قبلی اضافه می‌شود.


در موارد شدیدتر، تا سه نوبت تزریق داروهای کورتنی توسط متخصص ارتوپدی، معمولاً باعث بهبود بیمار می‌شود که در صورت عدم بهبود، معمولاً عمل جراحی تجویز می‌شود.



مراقبت‌های پس از عمل جراحی


پزشک در موارد شدید بیماری و یا مواردی که ضعف عضلات کف دست ایجاد شده باشد، تونل کارپال را جراحی و آزاد می‌کند. پس از جراحی، داروهای آنتی بیوتیک و ضدالتهاب را زیر نظر متخصص مصرف کنید و تا 24 ساعت، دست را روی یک بالش و بالاتر از بدن قرار دهید تا درد و ورم کاهش یابد. پس از آن، به تدریج فعالیت روزانه به شرط عدم فشار بر دست جراحی شده، بلامانع است.


پانسمان را هر سه روز تعویض کنید. معمولاً پس از دو هفته، پزشک بخیه‌ها را می‌کشد. انگشتان، آرنج و بازو را برای عدم خشکی مفاصل، خم و راست کنید. در صورت مشاهده‌ی هر نوع ترشح، تورم و یا قرمزی غیرعادی در محل جراحی، ساعد و یا انگشتان دست، تب بالا و مداوم بیش از دو روز، احساس ضعف و درد غیرعادی در انگشتان و محل جراحی و یا حساسیت دارویی، حتماً با پزشک در تماس باشید. یادتان باشد بهبود کامل و رفع علائم تا چند ماه طول می‌کشد! برای جلوگیری از عود بیماری پس از انجام عمل، نکات پیشگیری را همواره رعایت کنید.