Skip to content

قوز شست پا (Hallux valgus)

معرفی


قوز شست پا (Hallux valgus)، رایجترین بدشکلی انگشتان پاست. در این بیماری، شست پا به تدریج به سمت انگشتان کناری منحرف شده و گاهاً باعث بدشکلیِ سایر انگشتان پا هم می‌شود. در صورتِ تشدید بیماری، آرتروز مفصل و راه رفتن دردناک هم ایجاد می‌شود.



علائم و علت‌ها


متاسفانه پوشیدن کفش‌های نوک باریک و پاشنه بلند، اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ در حالی که منابع پزشکی، زمینه‌ی ژنتیکی و پوشیدن این کفش‌ها که فشار بسیار زیادی روی پنجه پا ایجاد می‌کند را مهم‌ترین علل قوز شست پا معرفی کرده‌اند. البته افزایش سن، رماتیسم و فلج مغزی هم می‌تواند باعث تشدید این بیماری گردد.


اگر در ناحیه‌ی شست پا بدشکلی، تورم و قرمزی، درد و یا حساسیت احساس می‌کنید، به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا او، با بررسی عکس‌های رادیولوژی، زوایای استخوان‌های کف پایی و مفاصل آن‌ها، بیماری و شدت آن را برای شما تشریح کند.



پیشگیری


مهم‌ترین اقدامِ افرادی که زمینه‌ی ارثی این بیماری را دارند، استفاده از ارتوز بین انگشتی و پوشیدن کفش‌هایی است که پنجه‌ی پهن داشته، از زیره با بافت تقریباً سفت درست شده، رویه‌اش کوتاه نبوده و کامل است و مهم‌تر از همه، پاشنه‌ی کفش از پنجه‌اش، حدود 2 سانتی‌متر بلندتر است.



درمان


پزشک با توجه به سن، شدت علائم و میزانِ کجی شست، در موارد خفیف، درمان‌های اولیه مثل کفش مناسب، ارتوز بین انگشتی و یا آتل شبانه تجویز می‌کند. در موارد حادتر، درمان‌های اولیه و جراحی بافت نرمِ مفصل را پیشنهاد خواهد کرد و در موارد شدید، جراحی بافت نرم، اصلاح استخوانی و یا خشک کردن مفصل را انجام می‌دهد.



مراقبت‌های پس از عمل جراحی


اگر عمل جراحی قوز شست پا انجام داده‌اید، نباید وزن بدنتان را در مدت 6 هفته‌ای که پا در گچ است، روی پنجه‌ی پا بگذارید! زمان خوابیدن و نشستن، پایتان را بالا قرار دهید تا از تورم پا جلوگیری شود. اگر پین داخل پا قرار گرفته است، حداقل روزی یک بار اطراف پین را با الکل تمیز کنید. بعد از بازکردن گچ، 3 ماه باید از آتل شبانه استفاده کنید.


راستی! یادتان باشد که همیشه کفش مناسب بپوشید!